System i kaos. Hjemmeskole til hverdag
”Hvordan griber I hverdagen an, hvordan strukturerer I jeres hjemmeskole?” Det spørgsmål har jeg fået mange gange, og nu har jeg fået det igen. Så nu får det sin egen artikel her på bloggen.
Den korte version er – det gør jeg ikke. Der er ikke noget system, vi lever bare vores liv på en måde, som giver mening for os, og hvor vi alle udlever vores passioner, dyrker vores interesser, finder vores balancer. Skoledelen består primært i ikke at stå i vejen for almindelig og spontan udvikling og læring. Det er ikke så svært.
Men i realiteten er det nok mere kompliceret, end som så.
For det første er der tale om en proces. Fra at tro at skole er den eneste mulige virkelighed, til at opdage alle de forskellige alternative livs-stile, til at finde sin egen vej i samarbejde med de børn, man hjemmeunderviser. Det er en lang læreproces for den (de) voksne. Det er altså ikke EN ting, som man som sådan planlægger og så realiserer ud i en køre i ti år i træk.
Hos os er der helt sikkert også tale om en stadig forandring. Jeg har mange gange brugt pendulet som metafor for vores udviklinger i familien Spelt her – det her med, at man giver slip og lader tingene ske i en periode, for derefter at stramme op og justere i en efterfølgende periode. Sådan er det med mange fænomener i vores liv, og nu hvor jeg hjemmeskoler vores børn, gælder det også for dette. Det forandrer sig hele tiden, man kan ikke sige, jeg griber det an på en bestemt måde.
Jeg har selvfølgelig en overordnet strategi. Men den handler bare ikke om skolingen. Den handler om livet, og er velbeskrevet i artiklen om tid og værdier. Jeg har også en strategi for hjemmeskolen som jeg noterer en gang om måneden. Siger jeg kækt efter at have gjort det to gange. Før det var det en gang om ugen. Før det var det med helt random mellemrum. Men som HU mor har jeg en lovgivningsbaseret forpligtelse på at have en plan, så det har jeg og jeg noterer den flittigt. Men det er vist en anden sag, det er ikke det, det handler om, vel? Det handler om et indblik i, hvordan hjemmeskolehverdagen kan se ud.
Og min pointe er, at den kan se ud på mange forskellige måder. Også i den samme familie. Og også uden, det er fordi der bare er tale om kaos. Der er faktisk en mening med galskaben her.
Min primære pointe med denne meget lange indledning er at sige, at mit primære hensyn er og altid vil være trivsel. Vi gør det, som fungerer bedst for os som familie OG for alle enkeltpersoner i familien. Vi samarbejder for at finde ud af, hvad det er. Hvordan vi gør. Og da vi alle udvikler os hele tiden, kan der ikke være tale om en fasttømret strategi.
Kom nu til sagen, Kone – Eller hvad vi faktisk laver i stedet for at gå i skole og på arbejde.
Helt konkret, vil jeg gerne fortælle, hvordan vores hverdag ser ud lige nu. Jeg kan godt garantere, at den ser anderledes ud om en måned. Helt anderledes. Jeg ved ikke hvordan, men jeg ved det vil udvikle sig. Og jeg er klar. Så hvis nogen husker at spørge mig igen i slutningen af marts, svarer jeg gerne igen. Det kan blive helt sjovt.
For tiden trives vi med en model delt i tre, hvoraf en fjerde er når vi rejser og dermed gør noget helt andet.
Nogle gange ”holder vi fri” og stener rundt og har ingen plan. Spiller computer, går tur, sover længe, tegner, besøger folk, gør rent, ordner have – har dage som nok vil ligne almindelige weekender i de fleste andre familier.
Nogle dage har vi ”en rytme” med noget som ligner traditionel skole ude ved køkkenbordet i en time eller tre efter mogenmaden. Med matematik, læsning på dansk og engelsk, studier af naturen eller teknik eller et hvilket som helst emne, som interesserer os. Alt sammen noget der ligesom inkluderer opgaver, opgavebøger, papir, fagbøger og den slags. Alt sammen noget, som ligner skole men så lagt fra er det.
Efter køkkenbords-tiden bimler vi lidt rundt og hygger os. Jeg laver lidt frokost, og vi spiser det. Så går vi en tur, hvis vejret er godt eller går lidt i haven. Hvis det er kikset vejr, bliver vi klart inde og læser historier, leger, synger, pjatter, snakker, maler, rydder op …. jeg ved ikke, hvad det kan ligne. Måske også weekend? Det ligner ikke de weekender, vi havde før børnene blev taget ud af institutionerne, for stemningen er helt, helt anderledes – tiden og roen er en anden.
Og så gamer vi. For tiden venter vi til klokken to med at tænde for computere og tablets og telefoner af mange grunde, som ikke hører til her. Men IKKE fordi jeg på nogen måde er imod disse fantastiske værktøjer. En meget stor del af det, mine børn lærer, lærer de på computere og tablets og telefoner. Men det er som sagt en anden sag. På disse mere strukturerede dage, spiller vi efter klokken to, eller når vi kommer hjem fra tur.
Klokken tre spiser vi igen. Ligesom i børnehaver – det de kalder Frugt. Vi læser ofte højtlæsningsbøger til det måltid og hænger længe ved køkkenbordet og hygger os, så jeg næsten synes jeg skal lave aftensmad når vi rejser os. Men det sker også ofte, at vi spiser knækbrød og æbler i sofaen og ser en god film.
Vi er også lige begyndt at dyrke yoga sammen, og det er også en eftermiddagsting - særlig god til dage, hvor man ikke gider gå tur og heller ikke gider sidde stille. Det er fantastisk dejligt. Jeg bruger en dvd som hedder Yoga Kids – bruger alle tre volumes, som jeg er så heldig at have fået fingrene i. Kan klart anbefales, er virkelig sjovt. Og så endda samtidig en del af engelskundervisningen.
Klokken fem laver jeg mad, som vi spiser klokken seks. På en eller anden måde når vi også at rydde huset op i løbet af den time. Helt hr og fru Danmark. Vi spiser og rydder køkken og laver dessert og mange gange quizzer vi til kaffen og kagen. Eller vi pjatter. Det tager sin tid. Så er der nogen som går i bad, andre der fjoller rundt og henad otte, halv ni putter vi, eller sengehygger … læser bøger, spiller mere computer, pjatter, killer og snakker. Klokken ni sover de fleste. Klokken ti sover endnu flere. Klokken et sover alle.
Nogle dage er vi ”på tur”.
Vi besøger venner, på hverdage er det typisk andre hjemmeskolefamilier – eller vi får besøg af venner. Vi besøger også biblioteker, museer, parker, kulturhuse og ind imellem svømmehallen.
Jeg ved ikke, hvor meget, jeg behøver at skrive om det. Vi kommer vel ud af døren klokken 11 og er hjemme igen henad fem. Nogle gange tre, lidt afhængig af dagsformen. På disse dage kan man sige, at skolingen består i alle de tusind spørgsmål, børnene stiller og de svar de får – men lige så meget alle de stemningsoplevelser, fælles historier, sansninger, indtryk af alle slags, vi alle får, når vi bevæger os ud hjemmefra og oplever noget.
Meget af det, vi gør på de strukturerede dage, gør vi jo også på turdagene og fridagene. Meget af det er det samme. Det før, og det efter. Især det efter turen. Vi køkkenbordsskoler ikke, inden vi tager på udflugt. I stedet rydder vi huset op, starter alle maskiner (opvasker, vaskemaskine, tørretumbler), smører madpakker, pakker tasker, finder buskort frem, lufter hund og den slags. Så vi er klar og har et klart hus at vende tilbage til. For efter tur er vi som regel ret trætte og har brug for sofaen og brændeovnen.
Systemet i kaos.
Jeg har ofte planer, men er time til time klar til at ændre dem og gøre noget andet. Der er ikke noget rigtigt system i fordelingen eller rækkefølgen af disse tre slags dage. Vi gør bare noget som giver mening.
Og jeg er ikke et sekund i tvivl om at mine børn får en fantastisk uddannelse på denne måde. Og – hvad der er langt vigtigere – har et rigtig godt liv. Med hensyn til uddannelse får de muligheden for at lære alt muligt forskelligt, nøjagtig når de vil og er parate, og de bliver knald-hamrende dygtige til det, som fænger. I løbet af de halvandet år, jeg officielt har hjemmeundervist har vi været vanvittigt vidt omkring. Det bliver en utrolig rejse for os alle. I løbet af kort tid, bliver kurser for børn en del af matrixet, også fuldstændig frivilligt og på baggrund af, hvad der optager dem.
Med hensyn til det andet, det gode liv, er det jo det, det hele handler om. Vi lever IKKE et resultatorienteret liv i vores familie. Og vi lærer først og fremmest, fordi vi er begejstrede. Passionerede. Interesserede.
Med kærlighed
Cecilie Conrad
NB! Læs også de andre artikler om vores hjemmeskolevalg og hvad det betyder:
Hjemmeskole - hvad er det nu for et flip?
Hjemmeskole - seks klassiske spørgsmål. En artikel som er direkte svar på noget, jeg blev spurgt om. Ofte bliver spurgt om.
Hjemmebørn og socialisering - det evigt tilbagevendende tema. For det er svært at forestille sig en barndom uden institutioner, fordi institutionerne er så dybt installerede i vores forestillingsverden.
De to artikler, jeg på opfordring har skrevet om det, der kan være svært: Penge og de voksnes sociale liv.
Kommentarer
Her er et udvalg af de kommentarer der oprindeligt var på denne blogpost. Vi har ikke kunne importere dem automatisk, men der er god viden og feedback gemt i dem, så her er de. Vil du skrive en kommentar, så skriv blot i kommentar-feltet nedenfor :)
***
Kh Janni
Jeg skriver for at dele vores erfaringer og vores perspektiv, og vil elske at høre, hvad du tænker. Skriv endelig til mig i kommentarfeltet, i en personlig e-mail eller en tekstbesked – det du foretrækker. Det bringer megen glæde, når vi hører fra læsere. Tak og må solen skinne på din vej.
Oprindeligt publiceret på SpeltMor.dk - Nu er alle mine danske artikler samlet på CecilieConrad.dk - Se alle artikler fra SpeltMor.dk bloggen her
Book en gratis afklarende samtale
Hvis du har lyst til at få støtte og rådgivning fra en erfaren mor til fire, unschooler, kræftoverlever, nomade/worldschooler som har prøvet meget og har voksne børn. Jeg er uddannet psykolog, og jeg har klare holdninger der er anderledes end de flestes.
Få mit nyhedsbrev
Jeg sender emails omkring vores projekter, rejser, nye artikler og når jeg holder foredrag eller andet spændende.
0 comments
Leave a comment